A BKV meglévő üzemterületei közvetlenül elérhető és szinte végtelen erőforrást kínálnak. A metró közlekedési és szerviz alagutai, a kocsiszínek, a garázsok, az irodaházak lehetőséget adnak úgy a földhő, mint a napenergia közvetlen, tehát veszteségmentes felhasználására.
Projekt leírása: A metró meglévő és kihasználatlan hidrológiai rendszereinek (csápos kutak, víztározó rendszerek) víztömegének és hőtároló képességének kihasználására is van lehetőség. Ennek haszna például a nagy projektek elfogadhatóbbá tétele, társadalmi és szakmai téren egyaránt, a környezetvédelmi arculat megerősítse, és ha kis mértékben is, de alkalmazásukkal hagyományos energiaforrások válthatóak ki, tehát csökken a primer energiaigény. A BKV Zrt. 2009. márciusban kezdte meg a metróalagutak hőhasznosítási lehetőségeinek feltárásával kapcsolatos tevékenységét. 2010 júniusában döntés születet az É-D-i metróvonalon, a Nagyvárad téren megvalósulandó víz-víz hőszivattyús rendszer megvalósítására egy mintaprojekt keretén belül - átadás: 2010. december. Az ott üzemelő hőszivattyús rendszer a HGD Kft. tervei és kivitelezése alapján készült. A beruházásnak köszönhetően a metróállomás főbb helyiségeit immár az alagút hulladékhője hűti-fűti (13,4 - 16,3 kW), ráadásul a melegvíz-ellátáshoz is hozzájárul. Továbbá a működés alatti mérések során elkészítésre kerülő energiamérleg elemzést követően további hőhasznosítási lehetőségek feltárására is lehetőség nyílik. A metróalagút hulladékhőjének hasznosításával – amellett, hogy kiváltjuk a villamos fűtést – hatékony energia-megtakarítást érhetünk el, ráadásul a környezetet is óvjuk. |